onsdag 26. november 2008

Juletradisjoner!

Nå nærmer det seg med stormskritt 1.desember! Satser på at jeg får kalenderen klar til det! Har 24 pakker igjen å pakke, en hel jobb i seg selv. :)


Etter at vi begynte å feire jul hjemme, så har vi innført en del tradisjoner. Synes det er viktig å skape sine egne tradisjoner som våre unger kan videreføre når de blir voksne!

Adventskalender med pakker må det være, og julekalenderen på barne-tv må vi følge med på. Det gjorde jeg forsåvidt før jeg fikk unger også...

1.desember er det lov å ta frem nisseluene! Da skal også julelysene ute tennes, og stjerner og adventsstake frem! Det er da man virkelig merker at det nærmer seg jul!


Vi forsøker også å få med oss en julegrantenning! Synes det er koselig! Da kommer jo gjerne nissen også, og det er stas for ungene!!

Pepperkakehus må man også ha! Det bruker vi å pynte siste helga før jul!! Og det pyntes kun med non-stop og melis!

Når lillejulaften kommer, blir det ikke pyntet før ungene er i seng! Her i huset tror nemlig ungene at det er nissen som kommer med både adventskalender og juletreet. Og, så lenge de tror på det, så skal de få tro det! Og jeg får pynte juletreet sånn som jeg vil! ;) Er jo også litt kos og stå opp til ferdigpyntet hus, som ikke var pyntet i det hele tatt når de la seg!
Juletreet 2006
Julen 2007

Før leggetid må også strømpen henges opp!

På julaften er det stor spenning! Det første som sjekkes er strømpen. Har nissen vært her i natt?? Så åpnes den siste kalenderpakken, og da er det jul! Har hjemmefra vært vant til julefrokost fra 1.juledag, men vi har innført julefrokost på julaften også! Synes det er koselig å sitte samlet rundt bordet med god mat, kakao og stearinlys. Det er jo også julemorgen på barne-tv, og stort sett går det i barne-tv hele dagen!
Julen 2006

En tradisjon vi har innført er julenisse på formiddagen. Da kommer onkelen til ungene utkledd gående langs veien. I fjor var vi i byen og Jan-Espen var julenisse. Det som var morsomt sist de var her, var at ikke engang vi visste hvem som var nissen, og gjett om vi lurte lenge før vi fant det ut! ;) Og når nissen har dratt, så kommer tanten og onkelen til ungene og barna deres på formiddagsbesøk. Det er koselig!!
Den hemmelige julenissen!

Middagen på julaften er pinnekjøtt og kylling. Jeg er ikke noe glad i julemat, så derfor er det 2 sorter. ;)
Når det har blitt mørkt ute drar Jan-Espen på kirkegården og setter lys på graven til Frank, og når han kommer tilbake, er det pynting av store og små før vi setter oss ned og spiser middag. En spesiell stemning på julaften synes jeg. Huset er pyntet, det er levende lys og under juletreet er det fullt av pakker. Desserten på julaften er iskake, og når vi er ferdig med å spise, så er ungene elektriske! Da er det bare å få kokt kaffe og satt frem kaker, og vi kan starte pakkeåpningen.

Forsøker hvert år å få til at vi åpner bare en og en pakke. Men, det har en tendens til å skli ut etterhvert! Men, i år skal jeg virkelig forsøke å få det til! ;)

2.juledag drar vi til øya, og vanligvis blir vi der til over nyttår, men i år kan det hende vi blir hjemme på nyttårsaften. Det blir koselig det og!!

Åh, jeg gleder meg til jul!

5 kommentarer:

Synnøve sa...

Så koselige juletradisjoner dere har.
Vi er heller ikke så glad i tradisjonel julemat. Vi har kalkun på julaften. jeg savner nissen. Syntes det var så trivelig når nissen kom med pakkene. Vi og åpner en og en pakke. Synes det er så trivelig og lage til jul.

Var ei søt og blid 4åring lenger nede på bloggen din.

Bjørkely sa...

Hei hei

Nisseland var en skikkelig hit for lille pia på 3 år. Det var vel mest mammaen som var litt skuffet :)
Det var ikke noen ute aktiviteter når vi var der, men det blåste og var skikkelig kaldt når vi var så kanskje det var derfor... :)

Anonym sa...

åhh, koselige tradisjoner jo!! å no har eg skikkelig lyst på desember her ;-)

Men du, satte seg litt fast det du skrev om at jan-espen drar på grava til frank? kæm frank? ikkje broren?

Anonym sa...

nej det har eg ikkje fått me meg.. huff, va jan-espen åsså me i bilen?

HUff.. grusomt uansett...

by Siv sa...

Ja sant det er gøy med tradisjoner!!! Og så er det så kjekt å lage sine egne når man har fått barn selv :)
Hyggelig innlegg!
Ha en finfin kveld
*Siv*